Scholars on the books written and acquired by Ibn al Qayyim

 

Ibn al Qayyim and his books.

1. al Safadi said:

“وما جمع أحد من الكتب ما جمع؛ لأن عمره أنفقه في تحصيل ذلك…”.

No one had the library bigger than his (Ibn al Qayyim’s) Library, he spent his whole life to obtain that.

اعيان العصر واعوان النصر page 236 vol 4

2. Al Saffareeni said:

وكتبه التي هي مرهم الجروح، وترياق القلب المجروح۔“

The books of Ibn al-Qayyim (may Allah have mercy on him) are a remedy for wounds and a healing balm for wounded hearts.

(‏شرح ثلاثيات المسند للسفاريني : ٣٩/١)

3. Imam Ibn Kathir said regarding Imam Ibn al Qayyim al Jawziyah

، واقتنى من الكتب ما لا يتهيأ لغيره تحصيل عشره من كتب السلف والخلف،

He procured so many books that it was not practical for others to even acquire 1/10th of those from the books of Salaf and Khalaf.

[Al Bidaya wal Nihaya 14/263]

4. bn Rajab said:

وكان شديد المحبة للعلم، وكتابته ومطالعته وتصنيفه، واقتناء الكتب، واقتنى من الكتب ما لم يحصل لغيره.

..He had as many books which no one had other than him.

(ذیل طبقات الحنابلة ، 5/174)

5. Ibn Hajar Al Asqalani said about him and his books.

، ولو لم يكن للشيخ تقي الدين من المناقب إلا تلميذه الشهير الشيخ شمس الدين بن قيم الجوزية صاحب التصانيف النافعة السائرة التي انتفع بها الموافق والمخالف : لكان غاية في الدلالة على عظم منزلته ،

If there was no good quality in Shaykh Taqi Al din (Ibn Taymiyah) except the fact that his student was Shaykh Shams al-Deen ibn Qayyim al-Jawziyyah, the author of so many beneficial books, from which everyone has benefited, both those who agree with him and those who oppose him, that would be sufficient indication of his great status.

[Ibn Hajar’s Introduction to Al Radd Al Wafir by Ibn Nasir ud din Dimishqi]

He mentioned names of his books and said they are desirable for everyone.

وَله من التصانيف: الْهَدْي، وأعلام الموقعين، وبدائع الْفَوَائِد، وطرق السعادتين، وَشرح منَازِل السائرين، وَالْقَضَاء وَالْقدر، وجلاء الأفهام فِي الصَّلَاة وَالسَّلَام على خير الْأَنَام، ومصايد الشَّيْطَان، ومفتاح دَار السَّعَادَة، وَالروح، وحادي الْأَرْوَاح، وَرفع الْيَدَيْنِ، وَالصَّوَاعِق الْمُرْسلَة على الْجَهْمِية والمعطلة، وتصانيف أُخْرَى. وكل تصانيفه مَرْغُوب فِيهَا بَين الطوائف

الدرر الكامنة في أعيان المائة الثامنة (5/ 137 – 139)

No wonder al Mizzi called him Ibn Khuzaima of his era Rahimahullah.