Chad Imam al Albani refuting those who said women education is not allowed.

Shaykh Nasir ud din al Albani the king, won my heart. Refuted those who said women should not be taught writing. A MUST READ.

Narrated Ash-Shifa’, daughter of Abdullah,:

The Messenger of Allah (ﷺ) entered when I was with Hafsah, and he said to me: Why do you not teach this one the spell for skin eruptions as you TAUGHT HER WRITING.

(Sunan Abu Dawud no. 3887, graded Authentic by al Albani)

Shaykh al Albani commented:

والأخرى: مشروعية تعليم المرأة الكتابة. ومن أبواب البخاري في ” الأدب المفرد ” (رقم ١١١٨) : ” باب الكتابة إلى النساء وجوابهن “. ثم روى بسنده الصحيح عن موسى بن عبد الله قال: ” حدثتنا عائشة بنت طلحة قالت: قلت لعائشة – وأنا في حجرها، وكان الناس يأتونها من كل مصر، فكان الشيوخ ينتابوني لمكاني منها، وكان الشباب يتأخوني فيهدون إلي، ويكتبون إلي من الأمصار، فأقول لعائشة – يا خالة هذا كتاب فلان وهديته. فتقول لي عائشة أي بنية! فأجيبيه وأثيبيه، فإن لم يكن عندك ثواب أعطيتك، قالت: فتعطيني “…وقال المجد ابن تيمية في ” منتقى الأخبار ” عقب الحديث:

” وهو دليل على جواز تعلم النساء الكتابة “.

وتبعه على ذلك الشيخ عبد الرحمن بن محمود البعلبكي الحنبلي في ” المطلع ”

The other benefit from this hadith is the legitimacy of teaching women to write. al Bukhari made a chapter in al Adab wal Mufrad no. 1118. Chapter: “Letters to women and their reply” Then he narrated with an authentic chain from Musa bin Abdullah who said:

A’isha bint Talha said, “I spoke to ‘A’isha when I was under her protection. people used to visit her from all places. Shaykhs used visit me because of my place with her. Young men used to treat me as a sister and give me presents and write to me from their cities. I said to ‘A’isha, ‘Aunt, this is a letter from so-and-so and his gift.’ ‘A’isha told me, ‘My girl, answer him and reward him. If you do not have anything to give, I will give you something.’ She told her to give it to her.”..

Al-Majd Ibn Taymiyyah said in Muntaqa al-Akhbar, after this hadith:

This is evidence that it is permissible for women to learn to write.

He was followed by Sheikh Abd al-Rahman bin Mahmoud al-Baalbaki al-Hanbali in “Al-Mutala’”. (End quote)

Then he answered those who use fabricated ahadith and claim, if women start knowing how to write, it can corrupt them:

He said:

والآخر: لو كان المراد من حديث النهي من يخشى عليها الفساد من التعليم لم يكن هناك فائدة من تخصيص النساء بالنهي، لأن الخشية لا تختص بهن، فكم من رجل كانت الكتابة عليه ضررا في دينه وخلقه، أفينهى أيضا الرجال أن يعلموا الكتابة؟ ! بل وعن تعلم القراءة أيضا لأنها مثل الكتابة من حيث الخشية! والحق أن الكتابة والقراءة، نعمة من نعم الله تبارك وتعالى على البشر كما يشير إلى ذلك قوله عز وجل (اقرأ باسم ربك الذي خلق خلق الإنسان من علق. اقرأ وربك الأكرم. الذي علم بالقلم) ، وهي كسائر النعم التي امتن الله بها عليهم وأراد منهم استعمالها في طاعته، فإذا وجد فيهم من يستعملها في غير مرضاته، فليس ذلك بالذي يخرجها عن كونها نعمة من نعمه، كنعمة البصر والسمع والكلام وغيرها، فكذلك الكتابة والقراءة، فلا ينبغي للآباء أن يحرموا بناتهم من تعلمها شريطة العناية بتربيتهن على الأخلاق الإسلامية، كما هو الواجب عليهم بالنسبة لأولادهم الذكور أيضا، فلا فرق في هذا بين الذكور والإناث. والأصل في ذلك أن كل ما يجب للذكور وجب للإناث، وما يجوز لهم جاز لهن ولا فرق، كما يشير إلى ذلك قوله صلى الله عليه وسلم: ” إنما النساء شقائق الرجال “، رواه الدارمي وغيره، فلا يجوز التفريق إلا بنص يدل عليه، وهو مفقود فيما نحن فيه، بل النص على خلافه، وعلى وفق الأصل، وهو هذا الحديث الصحيح، فتشبث به ولا ترض به بديلا، ولا تصغ إلى من قال:

ما للنساء وللكتا … بة والعمالة والخطابة

هذا لنا ولهن منـ … ـا أن يبتن على جنابة!

فإن فيه هضما لحق النساء وتحقيرا لهن، وهن كما عرفت شقائق الرجال.

نسأل الله تعالى أن يرزقنا الإنصاف والاعتدال في الأمور كلها

And the other point: If the intention behind the hadith of prohibiting (women to write) is to prevent corruption resulting from education, then there would be no benefit in singling out women with this prohibition, as fear is not exclusive to them. How many men have been harmed in their religion and character by writing? Should men also be forbidden from learning to write?!

Furthermore, the same applies to learning to read, as it carries similar concerns as writing!

The truth is that writing and reading are blessings from Allah Almighty upon humans, as indicated by His saying (Read! In the name of your Lord who created, created man from a clot. Read! And your Lord is the Most Generous. Who taught by the pen). They are like other blessings that Allah has bestowed upon them and intended for them to use in His obedience. If there are those who misuse them for other purposes, that does not negate their status as blessings from Him, just like the blessings of sight, hearing, and speech, among others. Therefore, it is not appropriate for parents to deprive their daughters of learning them, provided they are raised with Islamic morals, just as they are obligated to do with their sons. There is no difference in this regard between males and females.

The principle in this matter is that whatever is obligatory for males is also obligatory for females, and whatever is permissible for males is also permissible for females, with no distinction. As indicated by the saying of the Prophet (peace be upon him): “Women are the counterparts of men.” It was narrated by Ad-Daraqutni and others. Differentiation is not permissible except with evidence indicating it, which is missing in our current context. On the contrary, the evidence suggests otherwise, according to the original principle. This is the authentic hadith, so adhere to it and do not accept any alternative or listen to those who say:

“Why do women need writing, employment, and public speaking?

This is for us and them that we agree on its prohibition!”

In it lies the belittlement and injustice towards women, while they are, as known, the counterparts of men. We ask Allah Almighty to grant us fairness and moderation in all matters.”

Silsila as-Saheeha no. 178