Abu Shaamah al Maqdisi (d. 656) says
ثم اشتهرت المذاهب الأربعة وهجر غيرها فقصرت همم أتباعهم إلا قليلا منهم فقلدوا بعدما كان التقليد لغير الرسل حراما بل صارت أقوال أئمتهم عندهم بمنزلة الأصلين وذلك معنى قوله تعالى اتخذوا أحبارهم و رهبانهم أربابا من دون الله
فعدم المجتهدون وغلب المقلدون وكثر التعصب وكفر بالرسول حيث قال يبعث الله في كل مائة سنة من ينفي تحريف الغالين وانتحال المبطلين
وحجروا على رب العالمين مثل اليهود أن لا يبعث بعد أئمتهم وليا مجتهدا حتى آل بهم التعصب إلى أن أحدهم إذا أورد عليه شيء من الكتاب والسنة الثابتة على خلافه يجتهد في دفعه بكل سبيل من التآويل البعيدة نصرة لمذهبه ولقوله
ولو وصل ذلك إلى إمامه الذي يقلده لقابله ذلك الإمام بالتعظيم وصار إليه وتبرأ من رأيه مستعيذا بالله من الشيطان الرجيم وحمد الله على ذلك ثم تفاقم الأمر حتى صار كثير منهم لا يرون الاشتغال بعلوم القرآن والحديث ويرون أن ما هم عليه هو الذي ينبغي المواظبة عليه
Then four school of thoughts became famous and the rest disappeared. Majority followed them with the exception of few, after that they did taqleed. Taqleed of the one who is not messenger (of Allah) is prohibited, and the sayings of their Imams became root for them And this is the meaning of the saying of Allah tala “They took their rabbis and their monks to be their lords besides Allah”
Mujtahid became lesser and Muqallideen, Fanaticism and Kufr with Rasool became more…. Madhhab became greater upto an extent that when the evidence from the Book of Allah or from the Saheeh Sunnah of Prophet Salallahu aleyhi wassalam was shown to them against their madhhab then they would try every quibble to do ta’weel to repel it…The things became more worst, Many of them(Muqallideen) did not seem being engaged with Quran and Sunnah as permissible [Khutbah al kitaab al Momil liraddi ilal amril awwal. pages 41-42 with the tehqeeq of Salah ad-din Maqbool Ahmad Published by مكتبة الصحوة الإسلامية – الكويت ، 1403]
Than he made chapters of
فصل في كلام العلماء في الرأي والقياس
“Saying of scholars on Raaye and Qiyaas”
فصل في الرجوع إلى كتب السنة وتمييز الطيب من الخبيث من الأحاديث
“Returning to the books of sunnah and distinction of good ahadeeth from false ahadeeth.
في نصوص الأئمة في الرجوع إلى الكتاب والسنة والنهى عن تقليدهم
“Nusoos that scholars referred to Quran and Sunnah and prohibited their taqleed”
in which He said
فإذا ظهر هذا وتقرر تبين أن التعصب لمذهب الإمام المقلد ليس هو باتباع أقواله كلها كيفما كانت بل الجمع بينها وبين ما ثبت من الأخبار والآثار والأمر عند المقلدين أو أكثرهم بخلاف هذا إنما هم يؤولونه تنزيلا على نص إمامهم
[Khutbah al kitaab al Momil liraddi ilal amril awwal. page 127]
Then he wrote Sayings of Imam Shafiee, Maalik, Ahmad, Abu Hanifa May Allah be pleased with them all, regarding prohibition of taqleed.
Then he made a chapter
نصوص بعض الأئمة الآخرين في اتباع السنة
“Nusoos of Some of other scholars regarding Itteba of sunnah”
In it he mentioned sayings of Mujahid, Shoabi, Ibn Uyainuya and Maalik regarding taking and rejecting the saying of every Imam except Imam of the righteous Prophet peace be upon him.
He also writes:
ومن العجب أن كثيرا منهم إذا ورد على مذهبهم أثر عن بعض أكابر الصحابة يقول مبادرا بلا حياء ولا حشمة مذهب الشافعي الجديد أن قول الصحابي ليس بحجة ويرد قول أبي بكر وعمر ولا يرد قول أبي إسحاق والغزالي
It is Strange that when athaar of some Akaabir Sahabaa is mentioned against thier Madhhab many of them shamelessly say, The saying of Sahabi is not hujjah against the latter saying of Shafi’ee madhab..They reject the saying of Abu Bakr ra and Umar ra but they do not leave the sayings of Abu Ishaaq Sheraazi and alGhazzali. [Khutbah al kitaab al Momil liraddi ilal amril awwal page 71, passage translated by Abul Raheem Salafi, taken from taqleed ka hukam by Wasi ullah Abbas]
he also said:
“حيث جاء الأمر بلزوم الجماعة، فالمراد به لزوم الحق واتباعه وإن كان المتمسك به قليلا، والمخالف كثيرا، أي: الحق هو ما كان عليه الصحابة الأول من الصحب، ولا حظ لكثرة أهل الباطل بعدهم”
“The order to stick to the jamâ’ah means sticking to the truth and its followers; even if those who stick to the truth are few and those who oppose it are many, since the truth is that which the first jamâ’ah from the time of the Prophet (sall Allâhu ‘alayhi wasallam) and his companions (may Allâh be pleased with them) were upon. No attention is given to the great number of the people of futility coming after them.”[Faydh al Qadir 4/19,Al-Bâ`ith `alâ Al-Bid`ah wal-Hawâdith page 19]
He said:
لا ينبغي تخصيص العبادات بأوقات لم يخصصها بها الشرع ، بل يكون جميع أفعال البر مرسلة في جميع الأزمان ،
It is not allowed to make the ibadah on the specific time in which shariyah has not prescribed, Rather all the acts of righteousness can be done any time. [al-Baa’ith by Abi Shaamah: Pg 165]
He said Abu al-Khattaab Ibn Dihya (D. 633) writes in his book “Maa Jaa Fee Shahr Sha’baan
: قال أهل التعديل والتجريح: ليس في حديث النصف من شعبان حديث يصح
(“The people of Jarh wat Ta’deel say that no report regarding 15th Sha’baan is Saheeh”}}[al-Baa’ith by Abi Shaama: Pg 33]
Imam Abu Shaamah tore the aqeeda of extreme sufis into peices as he writes in his book Al-Ba’ith ala’ Inkar Al-Bid’ah wa ‘l-Hawadith, p.100-101
, أنه رأى في منامه بها أحدا ممن اشْتَهَرَ بِالصَّلَاحِ وَالْوِلَايَةِ فيفعلون ذلك ويُحَافِظُونَ عليه مع تَضْيِيعِهِمْ فَرَائِضِ اللَّهِ تعالى وسُنَنِهِ
ويظنون أنهم مُتَقَرِّبُونَ بذلك ثم يَتَجَاوَزُونَ هذا الى أَنْ يُعَظَّمَ وقعُ تلك الأماكِن في قلوبِهِم فَيُعَظِّمُونَهَا ويرجون الشفاءَ لِمَرَضاهُم وَقَضَاءَ حَوَائِجِهِمْ بالنذر لهم وهي من بينِ عيونٍ وشجرٍ وحَائِطٍ وحجرٍ
وفي مدينة دمشقَ صانها الله تعالى من ذلك مواضعَ مُتعدِّدَة ًكعوينةِ الحُمى خارجَ بابِ توما والعمودِ المُخلَق داخلَ بابِ الصغير والشجرة الملعونةِ اليابسة خارج َباب النصرِ في نفسِ قارعةِ الطريق سَهَلَ اللهُ قَطعَهاَ واجتِثاثَها من أصلِها فما أشبَبها بذات أنواط الواردة في الحديث
A person tells them that he saw in a dream that a pious person and a friend of Allah is buried there. They start honouring these pious people and being particular about this, despite the fact that they are neglecting the obligations of Islam and the Sunnah practices
They believe that they are doing good by venerating these pious people. Then, they take this to a more extreme level until the veneration of these places overcomes their hearts. Thereafter, they start honouring the places themselves and they begin hoping that sick people will be cured and their needs will be fulfilled by making oaths at these places. These areas tend to be between fountains, trees, walls, and rocks.
In the city of Damascus – may Allah preserve it – there are many such places, including a specific spring near the Tawma gate, a specific pillar near the ‘small gate,’ and the accursed dry tree near Bab al-Nasr – may Allah facilitate the cutting of this tree and uproot it. How similar are these places to the thorn tree which is mentioned in the books of hadith related to the battle of Hunayn”