Shaykh ul Islam Saleh bin Umar Siraj ud din al Bulqini on Ibn Taymiyyah

It is mentioned in al Radd al Wafir Ibn Nasir al-Din ad-Damishqi page 249, Ghayat al Eemani fe Radd al Nabhani 2/161-164

ما قاله الإمام العلامة قاضي القضاة شيخ الإسلام صالح بن عمر البلقيني

(2/161)

الشافعي عليه الرحمة1:
“بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات، اللهم صل على سيدنا محمد سيد السادات، من أهل الأرضين والسموات، وعلى آله وأصحابه وأتباعه، ويسر والطف واختم بخير، آمين.
وبعد؛ فقد وقفت على هذا التصنيف الجامع، والمنتقى البديع المطرب للمسامع، وعملت بشروط الواقفين من استيفاء النظر، فوجدته عقداً منظماً بالدرر، يفوق عقود الجمان، ويزري بقلائد العقيان، ويضوع مسك الثناء على جامعه مدى الزمان، وقال لسان الحال في حقه ليس الخبر كالعيان، وكيف لا وهو مشتمل على مناقب عالم زمانه، والفائق على أقرانه، والذاب عن شريعة المصطفى باللسان والقلم، والمناضل عن الدين الحنيفي وكم أبدى الحكم، صاحب المصنفات المشهورة، والمؤلفات المأثورة الناطقة بالرد على أهل البدع والإلحاد، القائلين بالحلول والاتحاد، ومن هذا شأنه كيف لا يلقب بشيخ الإسلام، وينوه بذكره بين العلماء الأعلام، ولا عبرة بمن يرميه بما ليس فيه، أو ينسبه بمجرد الأهواء لقول غير وجيه، فلم يضره قول الحاسد، والباغي والطاعن والجاحد.
وما ضر نور الشمس إن كان ناظراً … إليها عيون لم تزل دهرها غمضا2
غير أن الحسد يحمل صاحبه على اتباع فواه، وأن يتكلم فيمن يحسده بما يلقاه.
لله در الحسد ما أعدله … بدأ بصاحبه فقتله
وما أحق هذا الغالم بقول القائل:
حسدوا الفتى إذ لم ينالوا علمه … فالقوم أعداء له وخصوم
وقال النبي صلى الله عليه وسلم: “إياكم والحسد؛ فإن الحسد يأكل الحسنات كما تأكل النار
__________
1 “الرد الوافر” (ص 249- وما بعدها) .
2 في “الرد الوافر”: “عمياً”.

(2/162)

الحطب، أو قال: العشب”1. أعاذنا الله من حسد يسد باب الإنصاف، ويصد عن جميل الأوصاف، وكيف يجوز أن يكفر من لقب هذا العالم بشيخ الإسلام ومذهبنا أن من كفر أخاه المسلم بغير تأويل فقد كفر، لأنه سمى الإسلام كفراً.
ولقد افتخر قاضي القضاة تاج الدين ابن السبكي في ترجمة أبيه الشيخ تقي الدين السبكي في ثناء الأئمة عليه بأن الحافظ المزي لم يكتب بخطه لفظة شيخ الإسلام إلا لأبيه وللشيخ تقي الدين أبن تيمية وللشيخ شمس الدين ابن أبي عمر، فلولا أن ابن تيمية في غاية العلو في العلم والعمل ما قرن ابن السبكي أباه معه في هذه المنقبة التي نقلها ولو كان ابن تيمية مبتدعا أو زنديقاً ما رضي أن يكون أباه قريناً له.
نعم نسب الشيخ تقي الدين إليه أشياء أنكرها عليه معاصروه، وانتصب للرد عليه الشيخ تقي الدين السبكي في مسألتي الزيارة والطلاق، وأفرد كلاً منهما بتصنيف، وليس في ذلك ما يقتضي كفره ولا زندقته أصلاً، وكل أحد يؤخذ من قوله ويترك إلا صاحب هذا القبر- يعني النبي صلى الله عليه وسلم – والسعيد من عدت غلطاته، وانحصرت سقطاته، ثم إن الظن بالشيخ تقي الدين أنه لم يصدر منه ذلك تهوراً وعدواناً- حاش لله- بل نعله لرأي رآه وأقام عليه برهاناً، ولم نقف إلى الآن بعد الفحص والتتبع على شيء من كلامه يقتضي كفره ولا زندقته، وإنما نقف على رده على أهل البدع والأهواء وغير ذلك مما يظن به براءة الرجل وعلو مرتبته في العلم والدين، وتوقير العلماء والكبار وأهل الفضل متعين، قال الله تعالى {قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ} 2.
وصح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “ليس منا من لم يرحم صغيرنا، ويعرف شرف كبيرنا” 3 وفي رواية “حق كبيرنا
__________
1 حديث ضعيف. أخرجه أبو داود (4903) . وقال البخاري في “التاريخ الكبير” (1/ 272- 273/ 876) بعد ذكره: “لا يصح”. وضعفه الألباني في “الضعيفة” (1902) .
2 سورة الزمر: 9.
3 أخرجه أحمد (2/ 185) والبخاري في “الأدب المفرد” (354،358،363) وأبو داود (3943) والترمذي (1920) وغيرهم، من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص، وصححه الشيخ الألباني رحمه الله.

(2/163)

وكيف يجوز أن يقدم على رمي عالم بالفسق أو الكفر ولم يكن فيه ذلك وقد صح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ” لا يرمي رجل رجلاً بالفسق أو الكفر إلا ارتدت عليه إن لم يكن صاحبه كذلك” 1، ثم كيف يجوز الإقدام على سب الأموات بغير حق وهو محرم، فقد صح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “لا تسبوا الأموات فإنهم قد أفضوا إلى ما قدموا”2. وكيف يجوز أذى المؤمن بغير حق والله تعالى يقول: {وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَاناً وَإِثْماً مُبِيناً} 3 وصح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه”4.
فالواجب على من أقدم على رمي هذا العالم بما ليس فيه الرجوع إلى الله تعالى، والإقلاع عما صدر منه، ليحوز الأجر الجزيل بالقصد الجميل، وإن اطلع على أمر يحتمل التأويل فلا يقطع بما يخالف ذلك التأويل بغير دليل، وإن صح عنده أمر جازم عنه يقتضي إنكاره فينكره قاصداً للنصيحة، ولا يهضم مقام الرجل مع شهرته بالعلم والفضل والتصانيف والفتاوى التي سارت بها الركبان، والله تعالى يحفظنا من الخطأ والخطل، ويحمينا من الزيغ والزلل، والحمد لله رب العالمين، وكتب في اليوم الموافق ليوم ولادة النبي صلى الله عليه وسلم، يوم الاثنين ثاني عشر شهر ربيع الأول سنة 835”.

Imam al Allama Cheif Justice Shaykh ul Islam Saleh bin Umar al Bulqini ash-Shafiee Rahimullah said:
In the name of God, the Most Gracious, the Most Merciful, Praise be to Allah by His grace righteous deeds are fulfilled, O Allah, send prayers upon our Master Muhammad peace be upon him who is Master of the Masters among the earth and the heavens, and upon his family, Companions and his followers. (O Allah) make it easy, show kindness, and conclude it with khayr. Ameen.

After (Hamd and Salah) I came to know about this Comprehensive book which is beautiful, Unique and good when we hear it. I read it like other people of knowledge read, and found out that this book is like pearls which are sewing in a thread rather better than that, even better than the necklace made of pure gold. The smell of its comprehensiveness will remain till the end of this world. My tounge speaks in its praise… Why it is like that? Because it is comprised of the virtues of the scholars of his time, who was superior to the scholars of his time, who defended the Shariyah of Muhammad peace be upon him with his tongue and pen, who fought for this true religion, He is the author of famous books and wrote impressive books, He refuted the people of innovations and Ilhaad, and followers of Hulool and Ittehaad. This is his excellence than why can’t we give him the title of Shaykh al Islam? Why can’t we mention him in front of the great scholars with vigorously? we do not agree with those who falsely blame him, or attribute something bad to him with their desires. Envious, aggressor, mocker and denier can not harm him.

“There is no fault in the light of the Sun…when the eyes are always closed”

Envy makes a man follower of his desires, even though the envious person attributes that person with those bad qualities which are actually in himself. WAH how good is envy? which kills the envious himself. Someone said:

“They were jealous with that youngster because they did not reach on the level of his knowledge. People are enemy and against these type of people”

Prophet peace be upon him said: “‘Envy eats away good deeds like fire eats away wood and grass.’ [this is a weak narration as Imam al Bukhari said “this is not authentic in Tareekh al Kabeer 1/272-273/875]

We seek refuge with Allah from envy which closes the door of justice and repels all beautiful descriptions, How can it be allowed to say a Kaafir to the one who gives the title of Shaykh al Islam to him? When Our madhab is that whoever says Kaafir to his brother without taweel is a kaafir himself because he called Islam a disbelief.

Cheif Justice Taj al din as-Subki proudly mentioned in the biography of his father Shaykh Taqi al-Din as-Subki:

“The scholars praised him (Taqi al-din as-Subki) that Hafiz al Mizzi wrote Shaykh al Islam only for three scholars. My father (Taqi ud din as-Subki), Shaykh Taqi al-din Ibn Taymiyyah and Shaykh Shams al-din Ibn Abi Umar”

If Ibn Taymiyyah was not reaching highest level of knowledge and practice than (Taj al-din) as-Subki would not mention him in this praise with his father. If Ibn Taymiyyah was an innovator or zindeeq than he would not make the level of his father like him.

Yes he attributed somethings to shaykh Taqi al-din (Ibn Taymiyyah) which were rejected by the scholars of his time. Then Taqi ud din as-Subki started to refute him on the topics of Ziyarah and divorce and wrote books on these issues. There is nothing in these issues because of which kufr and zindeeq are applicable to him. We take and reject the saying of everyone except Prophet peace be upon him… And to say that Shaykh Taqi al-Din said this because of carelessness and agression? May Allah save us! It can not happen, maybe they had an opinion and gave evidence for that, But even after finding and searching I did not find anything which is kufr and zanadaqa. We just know that he refuted the people of innovations and desires because of which we think he is free (from the lies) and he is at the highest level in knowledge of deen. Reverence of the scholars and great people of knowledge is specified as Allah says:

“Say, “Are those who know equal to those who do not know?” [39:9]

and the Prophet peace be upon him rightly said:

“”He is not one of us who shows no mercy to younger ones and does not acknowledge the honour due to our elders” and in another narration “the right of our elders”.[Sunan Abu Dawud:3943, Musnad Ahmad etc]

Who can allow this dare that to say that scholar an evildoer and diebeliever who is totally free from these accusations? It is authentically proven from prophet peace be upon him that:

“When any Muslim accuses another Muslim of sin or of disbelief, the reproach rebounds upon the one who utters it, if the other person is not deserving of it.” [Bukhari 3508]

Then how can it be allowed to abuse wrongfully who are already died? When it is not allowed to abuse them. It is authentically proven from Prophet peace be upon him that:

” “Do not abuse the dead, because they have attained that which they had forwarded” [Bukhari 1393]

And where it is allowed to wrongfully harm a Momin? Allah says:

“And those who harm believing men and believing women for [something] other than what they have earned have certainly born upon themselves a slander and manifest sin.” [33:58]

“A Muslim is the one from whose tongue and hands the Muslims are safe; and a Muhajir (Emigrant) is the one who refrains from what Allah has forbidden”.[Bukhari,Muslim]

Whoever attributed those things to him which are not in him, they must turn back to Allah and do not accuse in future, so that they can be rewarded with good intention. If they know any issue in which taweel can be done, than they should not go against it without evidence. If they know any issue which must be negated than they should dislike it with good intention to resolve that issue. Do not humiliate the status of that person when his knowledge, virtue, Book and fatawa are famous in vast area.

May Allah save us from mistakes and absurd things, And protect us from slipping and crooked nature. Allah praise to be Allah this is written on 12th of Rabi al Awwal on the day when Prophet peace be upon him was born (Monday), 835 h” (end quote)