Following are some quotes of the great Mufassir Ibn Jareer at-Tabari (224 – 310 AH) on Aqeeda against the aqid of extreme sufiyah.
1. Imam Ibn Jareer at-Tabari said:
یقول تعالی ذکره لنبیه محمد صلی الله علیه وسلم: وما خلدنا احدا من بنی آدم یا محمد قبلک فی الدنیا فنخلدک فیها, ولا بدلک من ان تموت کما مات من قبلک رسلنا
Allah says to his Prophet peace be upon him: O Muhammad (peace be upon him) We have not given the life of eternity to any of the son of Adam before you, so that we give you eternity. You will also die like the Prophets died who came before you. [Tafsir at-Tabari 17/24]
2. Ibn Jareer at-Tabari commented
والموتى يبعثهم الله ” يقول : والكفار يبعثهم الله مع الموتى ، فجعلهم – تعالى ذكره – في عداد الموتى الذين لا يسمعون صوتا ، ولا يعقلون دعاء ، ولا يفقهون قولا إذ كانوا لا يتدبرون حجج الله ، ولا يعتبرون آياته ، ولا يتذكرون فينزجرون عما هم عليه من تكذيب رسل الله وخلافهم .
(Allah says Only those who hear will respond) “But the dead – Allah will resurrect them”.. Allah (declared) kuffar like the dead who do not hear the voice, They do not understand the invocation, neither they can understand the words..[Tafseer Tabree 5/184]
3. at-Tabari Commented
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ):
وإياك رَبنا نستعين على عبادتنا إيّاك وطاعتنا لك وفي أمورنا كلها -لا أحدًا سواك، إذْ كان من يكفُر بك يَستعين في أمورِه معبودَه الذي يعبُدُه من الأوثان دونَك، ونحن بك نستعين في جميع أمورنا مخلصين لك العبادة.
(Wa Iyyaka nasta’een) : From You Our Lord we seek help for our worship and our obediance to you in all our affairs – no one but You. For the ones who disbelieved in you would ask the help of what they worshiped from the idols in their affairs, and we seek your help in all of our affairs, our worship being to you alone. Tafsir of Surah al Faatiha]
4. at-Tabari said
: وقوله : { وإلى ربك فارغب } يقول تعالى ذكره : وإلى ربك يا محمد فاجعل رغبتك , دون من سواه من خلقه , إذ كان هؤلاء المشركون من قومك قد جعلوا رغبتهم في حاجاتهم إلى الآلهة والأنداد . وبنحو الذي قلنا في ذلك قال أهل التأويل
“The saying of Allah Ta’ala ((And to your Lord turn all your invocations)) Allah mentions is: “O Muhammad direct your fervent desires to your Lord, and not to any one from the creation since the mushrikeen from your people have made their fervent desires to gods and their associates”. The people of Tafseer have also said similar to what we have just mentioned”[in his tafsir of Surah ash-Sharh (94), verse 8]
5. Ibn Jareer at-Tabari Commented under Al-Jinn 72:18:
{وَأنَّ المَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا } أيها الناس { مَعَ اللَّهِ أحَداً } ولا تشركوا به فيها شيئاً، ولكن أفردوا له التوحيد، وأخلصوا له العبادة
(And the mosques are for Allah so invoke not) O people (anyone along with Allah) and do not associate anyone as a partner to Him therein, but rather single Him out with Tawhid (Pure Monotheism) and make worship purely and sincerely for Him (alone)
6. at-Tabari said under ayah 19 of surah 53
(Have you then considered Al-Lat,)
وقالوا: كان رجلاً يَلُتّ السويق للحاج فلما مات عكفوا على قبره فعبدوه
They say: He was a man who used to mix Sawiq (a kind of barley mash) with water for the pilgrims during the time of Jahiliyyah. When he died, they remained next to his grave and worshiped him.”
7. Imam Ibn Jareer at-Tabari said in the commentary of Surah Yusuf verse 102
يقول: وما كنت حاضراًعند إخوة يوسف، إذأجمعوا واتفقت آراؤهم وصحّتعزائمهم علـى أن يُـلقوايوسف فـي غيابة الـجبّ،
Allah says:You were not Present (Haazir) with the brothers of Yusuf Peace be upon him when they arranged their plan together, to throw Yusuf into the well..(end quote)
8. Ibn Jareer atTabari commented
. وَلَوْ كُنْتُ أعْلَـمُ الغَيْبَ } يقول: لو كنت أعلـم ما هو كائن مـما لـم يكن بعد لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الـخَيْرِ } يقول: لأعددت الكثـير من الـخير.
{If I had the knowledge of the Ghayb (Unseen)} If I would know what is going to happen and which is yet to happen {I should have secured for myself an abundance of wealth} that I would have prepared a lot of good [Tafsir of al-Araaf verse 188]
9. Ibn Jareer at-Tabari commented
فلا يظهر على غيبه أحداً، فيعلمه أو يريه إياه إلا من ارتضى من رسول، فإنه يظهره على ما شاء من ذلك.
He (Allah) does not show the unseen to anyone so that he may know or see it but to messenger to whom he has chosen. So he shows him whatever he wills.[Tafsir of al-Jinn verse 26]
10. Ibn Jareer at-Tabari commented
إلى الله يردّ العالمون به علم الساعة، فإنه لا يعلم ما قيامها غيره
The scholars submit the knowledge of the hour to Allah because no one knows when the day of judgment will occur except Him.[Tafseer at-Tabari under41:47]
11. Quran states
And ask those of Our messengers whom We sent before thee.. (43:45)
Ibn kathir says
قال مجاهد في قراءة عبد الله بن مسعود رضي الله عنه: (واسأل الذين أرسلنا إليهم قبلك رسلنا). وهكذا حكاه قتادة والضحاك والسدي عن ابن مسعود رضي الله عنه، وهذا كأنه تفسير لا تلاوة، والله أعلم. وقال عبد الرحمن بن زيد بن أسلم: واسألهم ليلة الإسراء؛ فإن الأنبياء عليهم الصلاة والسلام جمعوا له، واختار ابن جرير الأول، والله أعلم.
the meaning is that ask to those people to whom these messengers were sent, abdul rehman said ask to the anbiya, meaning in the night of meraj and Ibn Jareer (at-Tabari) holds the first opinion.
12. Ibn Jareer atTabari said
يقول تعالـى ذكره: قل لهؤلاء الـمشركين يا مـحمد: إنـما أنا بشر مثلكم من بنـي آدم لا علـم لـي إلا ما علـمنـي الله
Allah says, “Say to these polytheists, O Muhammad: I am only human like you, from the sons of Adam, I have no knowledge except what God taught me. [Tafsir of Quran 18:110]
13. Ibn Jareer atTabar1 in his commentary writes:
يعنـي بـالنور مـحمداً صلى الله عليه وسلم، الذي أنار الله به الـحقّ، وأظهر به الإسلام، ومـحق به الشرك فهو نور لـمن استنار به يبـين الـحقّ،
Meaning of Nur is Muhammad Peace be upon him, Because of him Allah Illuminated the truth, Prevailed Islam, terminated the shirk, He (peace be upon him) is light for the one who wants to take light from him [Jame al Bayan fe Tafseer al Quran under 5/15]