Fight between Hanabilah and Ashariyah in 469 h when Ibn al Qushayrī started attributing Anthropomorphism against Hanbalis, and Ibn Kathir praising Hanbali scholar who stood against Ibn al Qushayri.
Ibn Kathir said:
وفي شوال منها وقعت الفتنة بين الحنابلة والأشعرية، وذلك أن ابن القشيري قدم بغداد فجلس يتكلم في النظامية وأخذ يذم الحنابلة وينسبهم إلى التجسيم، وساعده أبو سعد الصوفي، ومال معه الشيخ أبو إسحاق الشيرازي، وكتب إلى نظام الملك يشكو إليه الحنابلة ويسأله المعونة عليهم، وذهب جماعة إلى الشريف أبي جعفر بن أبي موسى شيخ الحنابلة، وهو في مسجده فدافع عنه آخرون، واقتتل الناس بسبب ذلك وقتل رجل خياط من سوق التبن، وجرح آخرون، وثارت الفتنة.
In shawaal of this year Fitna started between Hanbalis and Asharis. What happened was that Ibn al Qushayrī came to Baghdad and started criticism on Nizamiah and Hanbalis and attributed them towards Anthropomorphism. Abu Sad al Sufi helped him and Abu Ishaq Sherazi also inclined towards him. He wrote a letter to Nizam al Mulk and complained against Hanbalis and asked his help against them.
And a group went to the shaykh of Hanbalis al Shareef Abu Jafar bin abi Musa who was in his mosque and defended him against others, due to that fight started and a taylor was killed and others became injured and fitna started. [al Bidaya wal Nihaya vol 12 under 469 h]
In the court of Wazir, Ibn Kathir said:
ثم جمع بينه وبين الشريف أبي جعفر وأبي سعد الصوفي، وأبى نصر بن القشيري، عند الوزير، فأقبل الوزير على أبي جعفر يعظمه في الفعال والمقال، وقام إليه الشيخ أبو إسحاق فقال: أنا ذلك الذي كنت تعرفه وأنا شاب، وهذه كتبي في الأصول، ما أقول فيها خلافا للأشعرية.
ثم قبّل رأس أبي جعفر، فقال له أبو جعفر: صدقت، إلا أنك لما كنت فقيرا لم تظهر لنا ما في نفسك، فلما جاء الأعوان والسلطان وخواجه بزك – يعني نظام الملك – وشبعت، أبديت ما كان مختفيا في نفسك.
وقام الشيخ أبو سعد الصوفي وقبل رأس الشريف أبي جعفر أيضا وتلطف به، فالتفت إليه مغضبا وقال: أيها الشيخ أما الفقهاء إذا تكلموا في مسائل الأصول فلهم فيها مدخل، وأما أنت فصاحب لهو وسماع وتغبير، فمن زاحمك منا على باطلك؟
ثم قال: أيها الوزير أنى تصلح بيننا؟ وكيف يقع بيننا صلح ونحن نوجب ما نعتقده وهم يحرمون ويكفرون؟ وهذا جد الخليفة القائم والقادر قد أظهرا اعتقادهما للناس على رؤوس الأشهاد على مذهب أهل السنة والجماعة والسلف، ونحن على ذلك كما وافق عليه العراقيون والخراسانيون.
وقرىء على الناس في الدواوين كلها، فأرسل الوزير إلى الخليفة يعلمه بما جرى، فجاء الجواب بشكر الجماعة وخصوصا الشريف أبا جعفر، ثم استدعى الخليفة أبا جعفر إلى دار الخلافة للسلام عليه، والتبرك بدعائه.
They were gathered against wazir i.e. Shareef Abi Jafar (Hanbali), Abu Sad sufi and abu nasr al qushayri. The wazir venerated Abu Jafar (Hanbali) in his sayings and practices, Abu Ishaq (Sherazi) said: I am the man you know, i was young and these are my books on usool (i.e. aqaid) in which i wrote against Asharis. Then he kissed the forehead of Abu Jafar (al Hanbali). Abu Jafar (hanbali) said to him (Abu Ishaq Sherazi) You are right and you were mohtaj who didn’t clear your thoughts with us and when your helper Suleman and Nizam ul Mulk came then you revealed your words.
Abu Sad al sufi also went near al Shareef Abu Jafar (Hanbali) and kissed his forehead.
He (Wazir) angrily said to him (Abu Sad al Sufi): O shaykh If the jurists talk about the usool (aqaid) then they have knowledge about it, as for you, you are the man of having fun and samaa. Who from us will resist against you on your baatil?
He (Sufi) said: O wazir when will you make peace between us? How will it happen when we say this aqeeda is wajib and they say its haram and disbelief? The grandfather of Caliph al Qaim and al Qadir also mentioned there belief against people which goes with ahlus sunnah and a group of salaf, We are on that (aqida) like Iraqis and Khurasanis agreed with that (aqeeda).
Wazir informed about this to caliph and he responded in which he thanked the group specially to al Shareef abu Jafar (Hanbali). Then the caliph asked for Abu Jafar (Hanbali) for salam and for barakah of his dua.
[al Bidaya wal Nihaya vol 12 under 469 h]c) Ibn Kathir praised this Hanbali shaykh who was accused for Anthropomorphism
Ibn Kathir said:
الشريف أبو جعفر الحنبليعبد الخالق بن عيسى بن أحمد بن محمد بن إبراهيم بن عبد الله بن معبد بن العباس بن عبد المطلب الهاشمي بن أبي موسى الحنبلي العباسي، كان أحد الفقهاء العلماء العباد الزهاد المشهورين بالديانة والفضل والعبادة والقيام في الله بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، لا تأخذه في الله لومة لائم، ولد سنة إحدى عشرة وأربعمائة، واشتغل على القاضي أبي يعلى بن الفراء، وزكاه شيخه عند ابن الدامغاني فقبله، ثم ترك الشهادة بعد ذلك.وكان مشهورا بالصلاح والديانة، وحين احتضر الخليفة القائم بأمر الله أوصى أن يغسله الشريف أبو جعفر هذا، وأوصى له بشيء كثير، ومال جزيل، فلم يقبل من ذلك شيئا.وحين وقعت الفتنة بين الحنابلة والأشعرية بسبب ابن القشيري اعتقل هو في دار الخلافة مكرما معظما، يدخل عليه الفقهاء وغيرهم، ويقبلون يده ورأسه، ولم يزل هناك حتى اشتكى فأذن له في المسير إلى أهله فتوفى عندهم ليلة الخميس النصف في صفر منها، ودفن إلى جانب الإمام أحمد، فاتخذت العامة قبره سوقا كل ليلة أربعاء، يترددون إليه ويقرؤون الختمات عنده حتى جاء الشتاء، وكان جملة ما قرئ عليه وأهدي له عشرة آلاف ختمة، والله أعلم.
…He was among those jurists, scholars, worshipers and zuhaad who were famous for theire following religion, virtues. worship and qiyam of amr bin maroof and nahi anil munkar… He learned from Qadhi Abu Yala.. The Caliph Qaim bi amr Allah had a wasiya before his death that Abu Jafar should make a ghusl to his body. And he did wasiya to give me lots of things and amwaal but Abu Jafar didn’t accept any of those…. The jurists would come and kiss his hands and forehead… When he died Awam would come to his grave every wednesday night and would recite khatam until the winters came. And they were 10,000 Khatam. [al Bidaya wal Nihaya vol 12 under 471 h]