The discussion between Moroccan scholar and Ibn Saud on Aqaid.
Abu al-Abbas Ahmad ibn Khalid al-Nasiri al-Salawi (1835-1897) who was one of the best Moroccan historian said:
حدثنا جماعة وافرة من حج المولى إبراهيم في تلك السنة أنهم ما رأوا من ذلك السلطان – يعني ابن سعود – ما يخالف ما عرفوه من ظاهر الشريعة وإنما شاهدوا منه ومن أتباعه غاية الاستقامة والقيام بشعائر الإسلام من صلاة وطهارة وصيام ونهي عن المنكر الحرام وتنقية الحرمين الشريفين من القاذورات والآثام التي كانت تفعل بع من غير نكير وأنه لما اجتمع بالشريف المولى إبراهيم أظهر له التعظيم الواجب آل البيت الكريم وجلس معه كجلوس أحد أصحابه وحاشيته وكان الذي تولى الكلام معه الفقيه القاضي أبو إسحاق إبراهيم الزرعي فكان من جملة ما قال ابن سعود لهم: إن الناس يزعمون أننا مخالفون للسنة المحمدية فأي شئ رأيتمونا خالفنا من السنة وأي شئ سمعتموه عنا قبل اجتماعكم بنا؟ فقال له القاضي: بلغنا أنكم تقولون بالاستواء الذاتي المستلزم لجسمية المستوى. فقال له: معاذ الله إنما نقول كما قال الإمام مالك: الاستواء معلوم والكيف مجهول والسؤال عنه بدعة والإيمان به واجب فهل في هذا مخالفة؟ قالوا: لا وبمثل هذا نقول أيضاً.
ثم قال له القاضي: وبلغنا عنكم أنكم تقولون بعدم حياة النبي صل الله عليه وسلم وحياة إخوانه من الأنبياء عليهم الصلاة والسلام في قبورهم فلما سمع ذكر النبي صل الله عليه وسلم ارتعد ورفع صوته بالصلاة عليه. وقال: معاذ الله إنما نقول: إنه صل الله عليه وسلم حي في قبره وكذا غيره من الأنبياء حياة فوق حياة الشهداء.
This year A Group who went for hajj with (Sultan) Mola Ibraheem (of Morocco) informed me that they have not seen any thing against the knowledge of shariya they had in the court of Sultan Ibn Saud.
What we saw in him and his followers was that these people stick to shiaar of Islaam like Salah, Taharah and Fast. They stop from all the prohibited and munkir things. They have cleaned Haramayn from all the dirty things. When Mola Ibraheem (who was Alwi sayyed and Sultan) met them, they respected him like it is the right of ahl ul bayt….
Qaadi and Faqeeh Abu Ishaq Ibraheem az-Zar`ee spoke to him (Ibn Saud). While talking Ibn Saud said:
People accuse us that we are against the sunnah of Muhammadi, could you let us know if you saw something against sunnah here?…
Qadhi said: It has reached us that you have aqeeda of Istiwa Dhaati due to which it is must to believe that the Mustawi (Allah tala) has a body.
He replied: Ma`az Allah, rather we saw what Imam Maalik said: “Istiwa is known and how is unknown, questioning regarding it is an innovation and Iman on it is wajib.” Do you say against that?
They said: No, rather we also say that.
Qaadi said: It has reached us that you do not believe in the life of the Prophet peace be upon him and other Prophets in their grave?
When Ibn Saud heard the name of Prophet peace be upon him, he shivered and sent durood with a loud voice and said:
Ma`az Allah, Rather we are on the opinion that Prophet peace be upon him and other Anbiya are alive in their graves (i.e. the life of barzakh unlike the life of this world) and their lives are even better than Martyrs. [الاستقصاء للناصري ج 8 ص 121 / 122.]
Then the shaykh said that they heard you stop from visiting the grave of Prophet peace be upon him and others and Ibn Saud responded by saying we don’t stop from shar`ee ziyarah rather we stop from all the innovations on the grave. In the end, an-Naasiri wrote:
وأقول أن المولى السلطان سليمان رحمه الله ، كان يرى شيئاً من ذلك ، ولأجله كتب رسالته المشهورة ، التي تكلم فيها عن حال متفقّرة الوقت – يعني بهم رهبنة الصوفية – وحذر فيها رضي الله عنه من الخروج على السنة ، والتّغالي في البدعة ، وبيّن فيها آداب زيارة الأولياء ، وحذّر من غلو العامة في ذلك ، وأغلظ فيها مبالغة في النصح للمسلمين ، جزاه الله خيراً
“Sultan Suleman (father of Ibraheem who went to meet Ibn Saud) also spoke like this (as said by Ibn Saud), He wrote a famous risalah and wrote about sufis… and wrote about adaab of ziyarah of qaboor and strongly went against the extremism which the common people had”
الاستقصاء للناصري ج 8 ص 123