As a brother of mine asked a question regarding this belief i have started the reseach work on thz topis as well i have checked the all the ahadees presented in saha satta today nd i m willing to share my work of today with all my brother nd sisters i wanted to present the complete work all together but i think thz might be use full as well let us see these ahadees now
The first hadees
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّقِّيُّ حَدَّثَنَا أَبُو الْمَلِيحِ الْحَسَنُ بْنُ عُمَرَ عَنْ زِيَادِ بْنِ بَيَانٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ نُفَيْلٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْمَهْدِيُّ مِنْ عِتْرَتِي مِنْ وَلَدِ فَاطِمَةَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ وَسَمِعْتُ أَبَا الْمَلِيحِ يُثْنِي عَلَی عَلِيِّ بْنِ نُفَيْلٍ وَيَذْکُرُ مِنْهُ صَلَاحًا
احمد بن ابراھیم، عبد اللہ بن جعفر رقعی، ابوملیح حسن ابن عمر، زیادبن بیان، علی بن نفیل، سعید بن مسیب، حضرت ام سلمہ رضی اللہ تعالی عنہ (ام المومنین) فرماتی ہیں کہ میں نے حضور اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو یہ فرماتے ہوئے سنا کہ، ، مہدی میرے خاندان سے اور فاطمہ کی اولاد میں سے ہوں گے۔ عبد اللہ بن جعفر کہتے ہیں کہ میں نے ابوالملیح حسن بن عمر علی بن نفیل کی تعریف کرتے اور ان کی نیکی وصلح کا ذکر کرتے سنا ہے۔
Abu dawood imam mehdi ka bayan hadees number 4228
تحقيق الألباني :
صحيح
the second ,third nd fourth narator
سعيد بن المسيب
روى له : خ م د ت س ق ( البخاري – مسلم – أبو داود – الترمذي – النسائي – ابن ماجه )
He is the ravi of all the six books name as saha sata
Let us see his tadeel now
رتبته عند ابن حجر : أحد العلماء الأثبات الفقهاء الكبار اتفقوا على أن مرسلاته أصح المراسيل وقال ابن المدينى لا أعلم فى التابعين أوسع علما منه
Ibn e hajar consider him as biggest ulma nd fuqha of his time
رتبته عند الذهبي : الإمام ، أحد الأعلام ، و سيد التابعين ، ثقة حجة فقيه ، رفيع الذكر ، رأس فى العلم و العمل
Imam zehbi also classify him as imam nd one of the biggest ulma of his time
و قال أبو زرعة : مدنى ، قرشى ، ثقة ، إمام
Abu zurra consider him as imam nd siqa
The narrator who is narrating thz hadees from him is
الاسم : على بن نفيل
و قال أبو حاتم : لا بأس به .
و ذكره ابن حبان فى كتاب ” الثقات ” .
Imam abu hathim says ther is no harm in him
Ibne habban classify him as siqa
رتبته عند ابن حجر : لا بأس به
Ibne hajar also says tht there is no harm in him
The person who is narrating thz hadees from him is
زياد بن بيان
و قال النسائى : ليس به بأس .
Imam nisae says there is no harm in him
و ذكره ابن حبان فى كتاب ” الثقات ” ، و قال : كان شيخا صالحا
Ibne e habban classify him as siqa nd says tht he was a teacher nd was a saleh person
رتبته عند ابن حجر : صدوق عابد
رتبته عند الذهبي : صدوق قانت لله
Ibne hajar classify him as sudooq nd same is his classification in the eye of imam zehbi
The person who is narrating thz hadees frm him is
the remaining narators
أبو المليح الحسن بن عمر
رتبته عند ابن حجر : ثقة
رتبته عند الذهبي : وثقه أحمد و أبو زرعة
Ibne hajar classify him as siqa same is the classification ofimam zehbi, imam ahmed bin hanbal nd abu zurra
The person who is narrating thz hadees from him is
عبد الله بن جعفر الرقي
رتبته عند الذهبي : ثقة حافظ
Imam zehbi classify him as siqa
قال أبو بكر بن أبى خيثمة ، عن يحيى بن معين : ثقة .
Yahya bin mueen says he was siqa
و قال ابن حبان فى كتاب ” الثقات
Ibne habban says he was siqa as well
The person narrating thz hadees from him is
أحمد بن إبراهيم
رتبته عند ابن حجر : ثقة حافظ
رتبته عند الذهبي : الحافظ ، و له تصانيف
Ibne hajar classify him as siqa nd hafiz
Imam zehbi says he was hafiz nd writer of books
The next hadees
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الْحَفَرِيُّ حَدَّثَنَا يَاسِينُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَهْدِيُّ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُصْلِحُهُ اللَّهُ فِي لَيْلَةٍ
عثمان بن ابی شیبہ، ابوداؤد حفری، یاسین، ابراہیم بن محمد بن حنفیہ، حضرت علی کرم اللہ وجہہ فرماتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا مہدی ہم اہل بیت میں سے ہوں گے اللہ تعالی ان کو ایک ہی شب میں (خلافت کی) صلاحیت والا بنا دیں گے۔
Ibne maja kitab ul fitan hadees number 4086
تحقيق الألباني :
حسن
let us check this hadees now
The first narrator is
علي
Hazrat ali is a sahabi nd no tadeel require for a sahabi
The person narrating from him is his son
محمد ابن الحنفية
روى له : خ م د ت س ق ( البخاري – مسلم – أبو داود – الترمذي – النسائي – ابن ماجه )
He is the ravi of all the saha sata books
رتبته عند ابن حجر : ثقة
Ibne hajar classify him as siqa
The person narrating from hin is his son
الاسم : إبراهيم بن محمد بن على بن أبى طالب القرشى الهاشمى
رتبته عند ابن حجر : صدوق
Ibn e hajar classify him as sadooq
The person narrating thz hadees from him is
الاسم : ياسين بن سنان
رتبته عند ابن حجر : لا بأس به
Hafiz ibne hajar says there is no harm in him
قال عباس الدورى ، عن يحيى بن معين : ليس به بأس .
و قال إسحاق بن منصور ، عن يحيى بن معين : صالح .
و قال أبو زرعة : لا بأس به .
Yahha bin mueen says the same nd same is his classification in the eye of abu zurra
The person who is narrating this hadees from him is
الاسم : عمر بن أبى زيد : سعد بن عبيد ، أبو داود الحفرى الكوفى
رتبته عند ابن حجر : ثقة
Ibn e hajar classify him as siqa
قال عثمان بن سعيد الدارمى ، عن يحيى بن معين : ثقة
Yahya bin mueen says he is siqa
Ther person narrating thz hadees from him is
الاسم : عثمان بن محمد بن إبراهيم بن عثمان العبسى مولاهم ، أبو الحسن بن أبى شيبة الكوفى
رتبته عند ابن حجر : ثقة حافظ شهير ، و له أوهام
رتبته عند الذهبي : الحافظ
He is siqa in the eye of ibn e hajar nd imam zehbi
let us check the next hadees now
حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ حَدَّثَنَا أَبُو الْمَلِيحِ الرَّقِّيُّ عَنْ زِيَادِ بْنِ بَيَانٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ نُفَيْلٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أُمِّ سَلَمَةَ فَتَذَاکَرْنَا الْمَهْدِيَّ فَقَالَتْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْمَهْدِيُّ مِنْ وَلَدِ فَاطِمَةَ
ابوبکر بن ابی شیبہ، احمد بن عبدالملک، ابوملیح رقی، زیاد بن بیان، علی بن نفیل، حضرت سعید بن مسیب رضی اللہ تعالیٰ عنہ فرماتے ہیں کہ ہم حضرت ام سلمہ رضی اللہ تعالیٰ عنہ کے پاس تھے ہمارے درمیان حضرت مہدی کا ذکر آیا تو فرمانے لگیں کہ میں نے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو یہ فرماتے سنا کہ مہدی سیدہ فاطمہ رضی اللہ تعالیٰ عنہ کی اولاد میں ہوں گے۔
Ibne maja kitab ul fitan hadees number 4087
تحقيق الألباني :
صحيح
let us check this hadees now
أم سلمة
She is um ul momineen so I don’t think any further tadeel required
The narrator who is narrating it from her is
سعيد بن المسيب
روى له : خ م د ت س ق ( البخاري – مسلم – أبو داود – الترمذي – النسائي – ابن ماجه )
He is the ravi of all the six books name as saha sata
Let us see his tadeel now
رتبته عند ابن حجر : أحد العلماء الأثبات الفقهاء الكبار اتفقوا على أن مرسلاته أصح المراسيل وقال ابن المدينى لا أعلم فى التابعين أوسع علما منه
Ibn e hajar consider him as biggest ulma nd fuqha of his time
رتبته عند الذهبي : الإمام ، أحد الأعلام ، و سيد التابعين ، ثقة حجة فقيه ، رفيع الذكر ، رأس فى العلم و العمل
Imam zehbi also classify him as imam nd one of the biggest ulma of his time
و قال أبو زرعة : مدنى ، قرشى ، ثقة ، إمام
Abu zurra consider him as imam nd siqa
The narrator who is narrating thz hadees from him is
الاسم : على بن نفيل
و قال أبو حاتم : لا بأس به .
و ذكره ابن حبان فى كتاب ” الثقات ” .
Imam abu hathim says ther is no harm in him
Ibne habban classify him as siqa
رتبته عند ابن حجر : لا بأس به
Ibne hajar also says tht there is no harm in him
The person who is narrating thz hadees from him is
زياد بن بيان
و قال النسائى : ليس به بأس .
Imam nisae says there is no harm in him
و ذكره ابن حبان فى كتاب ” الثقات ” ، و قال : كان شيخا صالحا
Ibne e habban classify him as siqa nd says tht he was a teacher nd was a saleh person
رتبته عند ابن حجر : صدوق عابد
رتبته عند الذهبي : صدوق قانت لله
Ibne hajar classify him as sudooq nd same is his classification in the eye of imam zehbi
The person who is narrating thz hadees frm him is
أبو المليح الحسن بن عمر
رتبته عند ابن حجر : ثقة
رتبته عند الذهبي : وثقه أحمد و أبو زرعة
Ibne hajar classify him as siqa same is the classification ofimam zehbi, imam ahmed bin hanbal nd abu zurra
The person who is narrating thz hadees from him is
الاسم : أحمد بن عبد الملك بن واقد الحرانى
رتبته عند ابن حجر : ثقة تكلم فيه بلا حجة
رتبته عند الذهبي : قال أبو حاتم : هو نظير النفيلى فى الصدق و الإتقان
و قال يعقوب بن شيبة : كان ثقة .
He is siqa in the eye of ibn e hajar nd imam zehbi nd imamabu hathim nd yaqoob bin sheba as well
The person narrating this hadees from his is
الاسم : عبد الله بن محمد بن إبراهيم بن عثمان بن خواستى العبسى مولاهم ، أبو بكر بن أبى شيبة الكوفى
رتبته عند ابن حجر : ثقة حافظ صاحب تصانيف
رتبته عند الذهبي : الحافظ ، . . ، قال الفلاس : ما رأيت أحفظ منه . و قال صالح جزرة : هو أحفظ من أدركنا عند المذاكرة
He is among muhadaseen nd one of the most siqa ravian hadees nd is siqa in eye of mostly all the muhadaseen
evidence from sahi muslim
bro abdullah rasie a aquestion tht there is no evidence ofimam mehdi from sahi muslim nd sahi bukhari here is a evidence from sahi muslim about imammehdi
حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ شُجَاعٍ وَهَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَحَجَّاجُ بْنُ الشَّاعِرِ قَالُوا حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ وَهُوَ ابْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُا سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَی الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَی يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ فَيَنْزِلُ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا فَيَقُولُ لَا إِنَّ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ أُمَرَائُ تَکْرِمَةَ اللَّهِ هَذِهِ الْأُمَّةَ
ولید بن شجاع، ہارون بن عبد اللہ، حجاج بن شاعر، ابن محمد، ابن جریج، ابوزبیر رضی اللہ تعالیٰ عنہ کہتے ہیں کہ انہوں نے حضرت جابر بن عبد اللہ رضی اللہ تعالیٰ عنہ سے سنا وہ فرماتے ہیں کہ نبی صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا کہ میری امت کا ایک گروہ ہمیشہ حق کی خاطر لڑتا رہے گا اور قیامت تک غالب رہے گا اور فرمایا کہ پھر حضرت عیسی ابن مریم علیہ السلام اتریں گے لوگوں کا امیر ان سے نماز پڑھانے کے لے عرض کرے گا آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فرمائیں گے کہ نہیں بلکہ تم ایک دوسرے پر امیر ہو یہ وہ اعزاز ہے جو اللہ تعالی نے اس امت کو عطا فرمایا ہے۔
Sahi muslim kitab ul eiman hadees number 395
i dont think i need to give the authenticity of a hadees quoted from sahi muslim
i knw many people will say in the above hadees their is no name of imam mehdi but thz hadees proves tht ameer of momineen will be imam mehdi thz is the same hadees as of sahi muslim but in thz hadees name of imam mehdi is mentioned
338 – وقال الحارث بن أبي أسامة في مسنده حدثنا إسماعيل بن عبد الكريم حدثنا إبراهيم بن عقيل عن أبيه عن وهب بن منبه عن جابر قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ينزل عيسى بن مريم فيقول أميرهم المهدي تعال صل بنا فيقول لا إن بعضهم أمير بعض تكرمة الله لهذه الأمة وهذا إسناد جيد
Al minar ul muneef la ibne al qayam
Let us check the thz hadees now
جابر بن عبد الله
he is sahabi and all the sahaba are adil as i have told u before as well
the person narating thz hadees from him is
وهب بن منبه
رتبته عند ابن حجر : ثقة
رتبته عند الذهبي : صدوق ، صاحب كتب
ibn e hajar said he is siqa
imam zehbi he is sadooq nd writer of many books
و قال العجلى : تابعى ثقة ، و كان على قضاء صنعاء .
و قال أبو زرعة ، و النسائى : ثقة .
و ذكره ابن حبان فى كتاب ” الثقات
same is his classifcation in the eye of imamujli abu zurrraimam nisae nd ibn e habban
الاسم : عقيل بن معقل بن منبه اليمانى
رتبته عند ابن حجر : صدوق
رتبته عند الذهبي : وثقه أحمد
ibne hajar says he was sadooq nd imam zehbi nd imamahmed bin hanbal says he is siqa
و قال إسحاق بن منصور ، عن يحيى بن معين : ثقة
yahya bin mueen says he is siqa
The person narating from him is
الاسم : إبراهيم بن عقيل بن معقل بن منبه
رتبته عند ابن حجر : صدوق
رتبته عند الذهبي : وثق
و قال العجلى : ثقة
ibn e hajar says he is sadooq nd imam zehbi says he is siqaimam ujli says he is siqa
The person who is narating thz hadees from him is
الاسم : إسماعيل بن عبد الكريم
رتبته عند ابن حجر : صدوق
رتبته عند الذهبي : قال النسائى : ليس به بأس
ibne hajar says he is sadooq
imam nisae nd imam zehbi says he has no harm
و ذكره أبو حاتم بن حبان فى كتاب ” الثقات
ibne e haban classify him as siqa
so this hadees shows tht imam mehdi is a truth nd he is also mentioned in sahi muslim as well
some useful addition
there are some other ahadess also present in saha sata about imam mehdi but i have not found those ahadees as sahi in my research due to sum weaknesses but albani nd some other muhadaseen have classified them as hassan due to the above mentioned ahadees nd called those ahadees as shahid which is a terminology of usool hadees used to indiacte tht their is a prob in sanad but matan is also proved from sum sahi ahadees let us have look on those ahadees as well now
4285 حدثنا سهل بن تمام بن بزيع حدثنا عمران القطان عن قتادة عن أبي نضرة عن أبي سعيد الخدري قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المهدي مني أجلى الجبهة أقنى الأنف يملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما يملك سبع سنين .
تحقيق الألباني :
حسن ، الروض النضير ( 2 / 53 ) ، المشكاة ( 5454 )
سھل بن تمام بن بزیع، عمران، قطان، قتادہ، ابونضرہ، حضرت ابوسعید خدری رضی اللہ تعالی عنہ نے فرمایا کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا مہدی مجھ سے ہوں گے روشن پیشانی اور بلند ناک والے ہوں گے زمین کو عدل وانصاف سے اس طرح بھریں گے جس طرح وہ ظم وجور سے بھر دی گئی تھی اور سات سال تک حکومت کریں گے، پھر اس کے بعد حضرت عیسی نازل ہوجائیں گے جن کی اقتداء میں حضرت مہدی رضی اللہ تعالی عنہ دجال سے لڑیں گے۔
abu dawood imam mehdi ka bayan hadees number 4229
2232 حدثنا محمد بن بشار حدثنا محمد بن جعفر حدثنا شعبة قال سمعت زيدا العمي قال سمعت أبا الصديق الناجي يحدث عن أبي سعيد الخدري قال خشينا أن يكون بعد نبينا حدث فسألنا نبي الله صلى الله عليه وسلم فقال إن في أمتي المهدي يخرج يعيش خمسا أو سبعا أو تسعا زيد الشاك قال قلنا وما ذاك قال سنين قال فيجيء إليه رجل فيقول يا مهدي أعطني أعطني قال فيحثي له في ثوبه ما استطاع أن يحمله قال أبو عيسى هذا حديث حسن وقد روي من غير وجه عن أبي سعيد عن النبي صلى الله عليه وسلم وأبو الصديق الناجي اسمه بكر بن عمرو ويقال بكر بن قيس .
تحقيق الألباني :
حسن ، ابن ماجة ( 4083 )
محمد بن بشار، محمد بن جعفر، شعبہ، زید عمی، ابوصدیق ناجی، حضرت ابوسعید رضی اللہ عنہ سے روایت ہے کہ ہمیں اندیشہ ہوا کہ ایسا نہ ہو کہ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے بعد کوئی بدعت شروع ہو جائے پس ہم نے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم سے دریافت کیا آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا میری امت میں ایک مہدی آئے گا جو پانچ سات یا نوسال تک حکومت کرے گا پھر اس کے پاس ایک شخص آئے گا اور کہے گا اے مہدی مجھے دیجئے مجھے دیجئے پس وہ اسے اتنے دینار دیں گے جتنے اس میں اٹھانے کی استطاعت ہوگی یہ حدیث حسن ہے اور کئی سندوں سے ابوسعید رضی اللہ عنہ سے مرفوعا منقول ہے ابوصدیق کا نام بکر بن عمرو ہے انہیں بکر بن قیس بھی کہتے ہیں
sunan tirmizi kitab ul fitan 2320
the conclusion
We have checked all the narrators of all these hadees now and all of them are siqa nd hafiz so tesez hadees will be classified as sahih the light of usool hadees nd ilm e rijal and the person who doesn’t consider this hadees as sahi is munkir hadees .And the person whos doesnt belief in imam mehdi he is a munkir hadees in others words munkir wahi one can read my article about itiba sunnat nd hujut hadees for such persons.