Ibn Rajab Hanbali blasted those who go into extremes in veneration of their Shaykh and take blessings and ask help etc.
He said
وفي الجملة فهذه الأشياء فتنة للمعظّم وللمعظّم لما يخشى
عليه من الغلو المدخل في البدعة ، وربما يترقى إلى نوع من الشرك . كل هذا إنما جاء من التشبه بأهل الكتاب والمشركين الذي نهيت عنه هذه الأمة . وفي الحديث الذي في السنن : ” ان من إجلال الله إكرام ذي الشيبة المسلم ، والسلطان المقسط ، وحامل القرآن غير الغالي فيه والجافي عنه ” . فالغلو من صفات النصارى ، والجفاء من صفات اليهود ، والقصد هو المأمور به .
وقد كان السلف الصالح ينهون عن تعظيمهم غاية النهي كأنس الثوري وأحمد . وكان أحمد يقول : من أنا حتى تجيئون إلى ؟ اذهبوا اكتبوا الحديث ، وكان إذا سئل عن شيء ، يقول : سلوا العلماء . وإذا سئل عن شيء من الورع يقول : أنا لا يحل لي أن أتكلم في الورع ، لو كان بشر حياً تكلم في هذا .
وسئل مرة عن الإخلاص فقال : اذهب إلى الزهاد ، إي شيء نحن تجيء إلينا ؟ وجاء إليه رجل فمسح يده ثيابه ومسح بهما وجهه ، فغضب الإمام أحمد وأنكر ذلك أشد الإنكار وقال : عمن أخذتم هذا الأمر ؟
Conclusion is that all these practices are the source of fitna for the one who is a venerator. And there is a fear of him indulging in an innovation due to this veneration and sometimes extreme veneration can take him to the shirk.
All these practices are imitation of people of the book and mushriqs which are forbidden for this ummah. And the Hadith states which is narrated by the author of Sunan:
(The Prophet (ﷺ) said:) “Glorifying Allah involves showing honour to a grey-haired Muslim and to one who can expound the Qur’an, but not to one who acts extravagantly regarding it, or turns away from it, and showing honour to a just ruler.”…
The righteous predecessors used to negate their veneration strongly. Like Thawri and Ahmad said: Who am I that you are coming to me? Go and write ahadith. And they were asked something they used to say ask the scholars (i.e. so that lay people may not fall into fitna)…
A man came to Imam Ahmad and he wiped his hands on his clothes, And wiped his face, Imam Ahmad became angry and denied that of the most denial and said: from whom you have learnt this?
[ الحكم الجديرة بالإذاعة. Page 46 and 47