Allah granted power of “Kun” to sufis!

Whether Allah granted the power of “Kun” to sufis.

Imam Shihab ud din al Qarafi al Maaliki d 684 AH said:

وقد وقع ذلك لجماعة من جهال الصوفية فيقولون فلان أعطي كلمة كن ويسألون أن يعطوا كلمة كن التي في قوله تعالى إنما أمرنا لشيء〔 إذا أردناه أن نقول له كن فيكون 〕 وما يعلمون معنى هذه الكلمة في كلام الله تعالى ولا يعلمون ما معنى إعطائها إن صح أنها أعطيت ، وهذه أغوار بعيدة الروم على العلماء المحصلين فضلا عن الصوفية المتخرصين فيهلكون من حيث لا يشعرون ويعتقدون أنهم إلى الله تعالى متقربون وهم عنه متباعدون عصمنا الله تعالى من الفتن وأسبابها والجهالات وشبهها .

“This phenomenon has occurred among a group of ignorant Sufis. They claim that so-and-so was given the ‘Kun’ (Be!) word and ask to be granted this ‘Kun’ word mentioned in Allah’s verse ..(when We intend something, We only say to it: “Be!” and it is.’)

However, they do not comprehend the meaning of this word in Allah’s speech, nor do they understand what it means to be granted it, assuming it is even possible.

These are profound and distant concepts, inaccessible to even accomplished scholars, let alone pretentious Sufis. They will perish without realizing it, thinking they are drawing closer to Allah Almighty when, in fact, they are moving further away.

May Allah protect us from trials, their causes, ignorance, and their semblances.”

Anwar ul Buruq page 263

He also said,

أن تعظم حماقة الداعي وتجرؤه فيسأل الله تعالى أن يفوض إليه من أمور العالم ما هو مختص بالقدرة والإرادة الربانية من الإيجاد والإعدام والقضاء النافذ المحتم ، وقد دل القاطع العقلي على استحالة ثبوت ذلك لغير الله تعالى فيكون طلب ذلك طلبا للشركة مع الله تعالى في الملك وهو كفر

“The supplicator’s immense foolishness and audacity lead him to ask Allah Almighty to entrust him with matters of the universe that are exclusive to Divine power and will, specifically:

1. Creation (الإيجاد)

2. Destruction (الإعدام)

3. Irrevocable decree (القضاء النافذ المحتم)

Rational evidence unequivocally indicates that attributing these matters to anyone other than Allah Almighty is impossible. Therefore, requesting such authority is essentially seeking partnership with Allah in sovereignty, which constitutes blasphemy (كفر).”

Anwar ul Buruq page 263