Following are some giants who praised Ibn Qayyim al Jawziyah.
4. ad-Dhahabi
5. Ibn al Imad
6. Ibn Rajab
7. The great scholar Hafidh al Mizzi
8. Burhan al din al Zar`i (688 h-741 h)
9. Mur`i bin Yusaf (d 1033)
10. Student of al Subki Salah al Safadi
11. Shams al din Abul Mahasin al Hussaini (715 h to 765 h)
4. ad-Dhahabi said:
:محمد بن أبي بكر بن أيوب، الفقيه الإمام المفتي المتفنن النحوي شمس الدين أبو عبد الله الدمشقي إمام الجوزية…عُني بالحديث متونه ورجاله، وكان يشتغل في الفقه ويجيد تقريره، وفي النحو وَيَدْرِيه، وفي الأصلين وقد خبس مُدّة وأوفي لإنكاره شدّ الرّحل إلى قبر الخليل والله يصلحه وَيُوَفِّقُهُ سَمِعَ مَعِي مِنْ جَمَاعَةٍ وَتَصَدَّرَ لِلاشْتِغَالِ وَنَشْرِ الْعِلْمِ؛ وَلَكِنَّهُ مُعْجَبٌ بِرَأْيِهِ، جَرِئٌ عَلَى الأُمُورِ”
..The jurist, the Imam, The Mufti.. he busied himself with the text of ahadith, its narrators and fiqh and became fluent in it. He knew the (science of) nahw. He strongly condemned traveling to visit the grave of Al Khaleel (peace be upon him). Then he reconciled (this matter) and became lenient. He heard from various shuyukh with me then busied himself with taking knowledge and spreading it. He used to admire his opinions and was daring in the situations.
[المعجم المختص بالمحدثين page 269]5. Ibn al Imad said:
الفقيه الحنبلي- بل المجتهد المطلق – المفسر، النحو، الأصولي، المتكلم
The Hanbali Jurist rather he was Mujtahid Mutlaq, the Mufassir, The Grammarian.. [Shadarat al-Dhahab 8/287]
Then Ibn al Imad mentioned that he did hajj and the people of mecca used to talk about him due to his great worship and tawaf… He had an extreme love for knowledge, writing, reading. [Shadarat al-Dhahab 8/288-289]
6. Ibn Rajab Hanbali said:
ولا رأيت أوسع منه علماً، ولا أعرفَ بمعاني القرآن والسنة، وحقائق الإيمان منه، وليس هو بالمعصوم، ولكن لم أر في معناه مثله.
I have not seen anyone more broader in knowledge than him neither anyone I know who knows the meaning of Quran, Sunnah and the realities of iman more than him. He was not infallible..
[Dhayl Tabqaat al Hanabilah 2/248]7. Ibn al Qayyim was like Ibn Khuzaima says the great Al Mizzi.
al Mizzi said regarding Ibn al Qayyim:
هو في هذا الزمان كابن خزيمة في زمانه
He in this era is (same) like Ibn Khuzaymah (d 311 h) (was) in his time.
[al Radd al Wafir page 125, al Shahadatul Zakkiyah by Mur`i bin Yusaf page 33]
8. The Judge Burhan al din al Zar`i (688 h-741 h) said:
ما تحت أديم السماء أوسع علماً منه
There is no one more knowledgeable other than him under this blue sky.
[Dhayl Tabaqaat al Hanabilah 2/449]
9. Imam Mur`i bin Yusuf (d 1033 h) said:
ومنهم ابن القيم وهو العلامة شمس الدين الحنبلي احد المحققين علم المصنفين نادرة المفسرين ابو عبد الله محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد بن حريز الزرعي ألاصل ثم الدمشقي ابن قيم الجوزية وتلميذ ابن تيمية له التصانيف الانيقة والتلآليف التى في علوم الشريعة والحقيقة
ولد سنة احدى وتسعين وستمائة ومات في رجب سنة احدى و خمسين وسبعمائة بدمشق
وكان قد لازم أبن تيمية واخذ عنه علما جما فكان ذا فنون من العلوم صاحب ادراك لسرائر المنطوق والمفهوم وبرع في علم الحديث بحيث انتهت اليه فيه الرئاسة
i.e. He was one of the researchers, learned author and unique Mufassir.. He authored elegant books and wrote about knowledge of Shariyah.. He excelled in the knowledge of hadith.. [al Shahadatul Zakkiyah by Mur`i bin Yusaf page 33]
10. Student of al Subki, Salah al Safadi said:
The Shaykh, The Imam, The Allama Shams al Din al Hanbali famously known as Ibn Qayyim al Jawziyah, then he mentioned his various teachers and said:
اشتغل كثيراً وناظر، واجتهد، وأكبَّ على الطلب، وصَنَّف، وصار من الأئمة الكبار في: علم التفسير، والحديث، والأصول: فقهاً وكلاماً، والفروع، والعربية، ولم يخلف الشيخ العلامة تقي الدين ابن تَيْمِيَّة مثله
He dedicated himself to intense study, engaging in debates and making tremendous efforts to acquire knowledge. He authored numerous works and rose to become one of the leading authorities in:
– Quranic interpretation
– Hadith studies
– Islamic principles, encompassing both jurisprudence and theology
– Islamic law
– Arabic language
And he was unparalleled, except by Sheikh al-Allamah Taqi al-Din Ibn Taimiyyah himself.
[al-wafi bi-al-wafiyat 2/270-271]11. Shams al din Abul Mahasin al Hussaini (715 h to 765 h) said:
الشيخ، الإمام، العلامة، ذو الفنون أفتى، ودرَّس، وناظر، وصنف، وأفاد
ذيل العبر للذهبي page 155
12. Al Suyuti said:
مُحَمَّد بن أبي بكر بن أَيُّوب بن سعيد بن حريز الزُّرعي الشَّمْس ابْن قيم الجوزية الْحَنْبَلِيّ الْعَلامَة
ولد فِي سَابِع صفر سنة إِحْدَى وَتِسْعين وسِتمِائَة، وَقَرَأَ الْعَرَبيَّة على الْمجد التّونسِيّ وَابْن أبي الْفَتْح البعلي، وَالْفِقْه والفرائض على ابْن تَيْمِية، والأصلين عَلَيْهِ وعَلى الصفي الْهِنْدِيّ، وَسمع الحَدِيث من التقى سُلَيْمَان، وَأبي بكر بن عبد الدَّائِم، وَأبي نصر ابْن الشِّيرَازِيّ، وَعِيسَى الْمطعم، وَغَيرهم.
وصنف وناظر، واجتهد، وَصَارَ من الْأَئِمَّة الْكِبَار فِي التَّفْسِير والْحَدِيث وَالْفُرُوع والأصلين والعربية.
وَله من التصانيف: زَاد الْمعَاد، مِفْتَاح دَار السَّعَادَة، تَهْذِيب سنَن أبي دَاوُد، سفر الهجرتين، رفع الْيَدَيْنِ فِي الصَّلَاة، إِعْلَام الموقعين عَن رب الْعَالمين، الكافية الشافية، نظم الرسَالَة الحلبية فِي الطَّرِيقَة المحمدية، تَفْسِير الْفَاتِحَة، تَفْسِير أَسمَاء الْقُرْآن، الرّوح، بَيَان الِاسْتِدْلَال على بطلَان مُحَلل السباق والنضال، جِلاء الأفهام فِي حِكْمَة الصَّلَاة وَالسَّلَام على خير الْأَنَام، مَعَاني الأدوات والحروف، بَدَائِع الْفَوَائِد، مجلدان، وَهُوَ كثير الْفَوَائِد، أَكْثَره مسَائِل نحوية.
مَاتَ فِي رَجَب سنة إِحْدَى وَخمسين وَسَبْعمائة
Muhammad bin Abi Bakr bin Ayyub bin Sa’id bin Hureiz al-Zur’ee, known as Ibn Qayyim al-Jawziyyah al-Hanbali, was born on the 7th of Safar in the year 691 AH. He studied:
– Arabic with al-Majd al-Tunisi and Ibn Abi al-Fath al-Ba’li
– Jurisprudence and inheritance with Ibn Taimiyyah
– Principles of jurisprudence with Ibn Taimiyyah and al-Safi al-Hindi
He heard hadiths from:
– Taqiyy al-Din Sulaiman
– Abu Bakr bin Abdul Da’im
– Abu Nasr bin al-Shirazi
– Isa al-Mut’am
– And others
He authored, debated, and strove diligently, becoming one of the prominent imams in:
1. Tafsir (Quranic exegesis)
2. Hadith (Prophetic traditions)
3. Furu’ (Islamic jurisprudence)
4. Usul (Islamic principles)
5. Arabic language”
He authored many works, including:
– “Zad al-Ma’ad”
– “Miftah Dar al-Sa’ada”
– “Tahdhib Sunan Abi Dawud”
– “Safar al-Hijratayn”
– “Raf’ al-Yadayn fi al-Salat”
– “I’lam al-Muwaqqi’in an Rabb al-Alamin”
– “Al-Kafiyyah al-Shafiyyah”
– “Nuzum al-Risalah al-Halbiyyah fi al-Tariqah al-Muhammadiyyah”
– “Tafsir al-Fatihah”
– “Tafsir Asma’ al-Quran”
– “Al-Ruh”
– “Bayan al-Istidlal ala Batlan Muhallal al-Sabaq wa al-Nidal”
– “Jilaa al-Afham fi Hikmat al-Salat wa al-Salam ala Khair al-Anam”
– “Ma’ani al-Adawat wa al-Huruf”
– “Bada’i’ al-Fawa’id” in two volumes, mostly containing grammatical issues.
He passed away in Rajab of the year 751 AH.
Bughyat al-Wu’at by al Suyuti (1/63)
13. Ibn Nasir ud din Damishqi
He said:
أحد المحققين، عَلَمُ المصنفين، نادرة المفسرين”
وقال أيضاً: “كان ذا فنون من العلوم – وخاصة التفسير والأصول – من المنطوق والمفهوم
“One of the researchers, a scholar among compilers, and a rare gem among interpreters.”
And he also said:
“He possessed various branches of knowledge – particularly in Tafsir (Quranic exegesis) and Usul (Islamic principles) – encompassing both explicit and implicit meanings.”
Al Radd al Wafir page 68