Common people would love to listen Ibn Taymiyyah and hated to listen Taqi al Subki

Interesting.

Common people hated Taqi ud din al Subki rahimahullah vs their love for Ibn taymiyyah rahimahullah.

1. Ibn Kathir mentioned:

واجتمع طائفة من العامة وسألوه أن لا يغير عليهم خطيبهم تاج الدين عبد الرحيم ابن جلال الدين، فلم يلتفت إليهم، بل عمل على تقليد القاضي تقي الدين السبكي الخطابة ولبس الخلعة، وأكثر العوام لما سمعوا بذلك الغوغاء، وصاروا يجتمعون حلقا حلقا بعد الصلوات ويكثرون الفرحة في ذلك، لما منع ابن الجلال، ولكن بقي هذا لم يباشر السبكي في المحراب.

واشتهر عن العوام كلام كثير وتوعدوا السبكي بالسفاهة عليه إن خطب، وضاق بذلك ذرعا، ونهوا عن ذلك فلم ينتهوا، وقيل لهم ولكثير منهم: الواجب عليكم السمع والطاعة لأولي الأمر، ولو أمر عليكم عبد حبشي.

فلم يرعووا، فلما كان يوم الجمعة العشرين منه اشتهر بين العامة بأن القاضي نزل عن الخطابة لابن الجلال، ففرح العوام بذلك وحشدوا في الجامع، وجاء نائب السلطنة إلى المقوصرة والأمراء معه، وخطب ابن الجلال على العادة، وفرح الناس بذلك وأكثروا من الكلام والهرج.

ولما سلم عليهم الخطيب حين صعد ردوا عليه ردا بليغا، وتكلفوا في ذلك وأظهرا بغضة القاضي السبكي، وتجاهروا بذلك، وأسمعوه كلاما كثيرا، ولما قضيت الصلاة قرئ تقليد النيابة على السدة، وخرج الناس فرحى بخطيبهم، لكونه استمر عليهم، واجتمعوا عليه يسلمون ويدعون له.

“A group of common people gathered and asked him (the ruler) not to replace their preacher, Taj al-Din Abd al-Rahim ibn Jalal al-Din. However, he ignored them and proceeded to appoint Qadi Taqi al-Din al-Subki as the new preacher, granting him the khil’a (robe of honor).

Most people were outraged when they heard this and began to gather in groups after prayers, vocally expressing their discontent with Ibn Jalal’s removal. Despite this, al-Subki did not start preaching from the minbar (pulpit).

The common people uttered many statements and threatened al-Subki with foolishness if he preached. He was disturbed by this, and despite being warned, they persisted. It was said to them and many others:

“It is your duty to obey and listen to those in authority, even if a black Abyssinian slave is appointed over you.”

But they (the protesters) did not relent. Then, on the 20th of the month, Friday, it became known among the common people that the Qadi (al-Subki) had stepped down from preaching, and Ibn Jalal would resume. The people rejoiced and gathered at the mosque.

The Sultan’s deputy, along with the emirs, came to al-Maqusara (a location), and Ibn Jalal preached as usual. The people were overjoyed, talking and celebrating excessively.

When the preacher (Ibn Jalal) greeted them after ascending the minbar, they responded enthusiastically, openly showing their disdain for Qadi al-Subki and voicing their discontent loudly.

After the prayer concluded, the decree of appointment was read, and the people left, rejoicing over their preacher’s continuation. They gathered around him, congratulating and praying for him.”

[Al Bidaya wal Nihaya 14/232-233]

2. Scholars and common folks loved to listen his lectures.

Ibn Taymiyyah’s first Lecture at the age of 22.

Ibn Kathir said:

في يوم الاثنين ثاني المحرم منها درس الشيخ الإمام العالم العلامة تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن تيمية الحراني بدار الحديث السكرية التي بالقصاعين، وحضر عنده قاضي القضاة بهاء الدين بن الزكي الشافعي، والشيخ تاج الدين الفزاري شيخ الشافعية، والشيخ زين الدين بن المرحل، وزين الدين بن المنجا الحنبلي.

وكان درسا هائلا، وقد كتبه الشيخ تاج الدين الفزاري بخطه لكثرة فوائده، وكثرة ما استحسنه الحاضرون.

وقد أطنب الحاضرون في شكره على حداثة سنه وصغره، فإنه كان عمره إذ ذاك عشرين سنة وسنتين.

ثم جلس الشيخ تقي الدين المذكور أيضا يوم الجمعة عاشر صفر بالجامع الأموي بعد صلاة الجمعة على منبر قد هيىء له لتفسير القرآن العزيز، فابتدأ من أوله في تفسيره، وكان يجتمع عنده الخلق الكثير والجم الغفير من كثرة ما كان يورد من العلوم المتنوعة المحررة مع الديانة والزهادة والعبادة سارت بذكره الركبان في سائر الأقاليم والبلدان، واستمر على ذلك مدة سنين متطاولة.

On Monday 2nd of Moharram Shaykh Allamah The Imam Taqi ud din Abul Abbas Ahmad bin Abdul Haleem bin Abdus Salam bin Taymiyyah al Harrani gave a lecture in Dar al Hadeeth al Sakriyah of Qasa`ayn. Those who were present (in the lecture) included the likes of The Chief Justice Baha ud din al-Zaki ash-Shafiee, Shaykh Taj ud din al Fazari who was Shaykh of the Shafiyah, Shaykh Zain ud din al Mirhal and Zain ud din al Munja al Hanbalee. It was a tremendous lecture, Shaykh Taj ud din Fazari transcribed it due to its tremedous benefits. The large number of attendees also praised him and the benefical lecture because of his young age, he was 22 years old. Then Sheikh Taqi al-Din, mentioned above, also sat on Friday, the tenth of Safar, in the Umayyad Mosque after the Friday prayer on a pulpit prepared for him to explain the Noble Quran. He began from the beginning in his interpretation, and a large number of people gathered around him due to the abundance of diverse sciences related to religion, asceticism, and worship that he presented. His mention spread throughout the regions and countries, and he continued in this manner for an extended period of years. [al Bidaya wal Nihaya 13/356]

3. Why the people loved Shaykh al Islam Ibn Taymiyyah?

Shihab al din Ibn Fadhl Allah al Umree (700 h to 749 h) said:

كانت تأتيه القناطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والأنعام والحرث فيهب ذلك بأجمعه، ويضعه عند أهل الحاجة في موضعه، لا يأخذ منه شيئاً إلا ليهبه،

Those who loved him would give him gifts of silver, gold, beautiful horses, cattle and crops. He would donate these gifts to the needy and he would not take anything. [Ghayat al Amani 2/210]

4. Ibn taymiiyah also set the Muslims, Jews and christians free from Mongols,