al Razi on the rights of Husband and Wife.

Al Razi on husband and wife rights.

Allah says,

Women have rights similar to those of men equitably, although men have a degree ˹of responsibility˺ above them. Al baqarah verse 228

 

Al Razi said:

” اتقوا الله في الضعيفين: اليتيم والمرأة ” ، وكان معنى الآية أنه لأجل ما جعل الله للرجال من الدرجة عليهن في الاقتدار كانوا مندوبين إلى أن يوفوا من حقوقهن أكثر، فكان ذكر ذلك كالتهديد للرجال في الإقدام على مضارتهن وإيذائهن، وذلك لأن كل من كانت نعم الله عليه أكثر، كان صدور الذنب عنه أقبح، واستحقاقه للزجر أشد. والوجه الثاني: أن يكون المراد حصول المنافع واللذة مشترك بين الجانبين، لأن المقصود من الزوجية السكن والألفة والمودة، واشتباك الأنساب واستكثار الأعوان والأحباب وحصول اللذة، وكل ذلك مشترك بين الجانبين بل يمكن أن يقال: إن نصيب المرأة فيها أوفر، ثم إن الزوج اختص بأنواع من حقوق الزوجة وهي التزام المهر والنفقة، والذب عنها، والقيام بمصالحها، ومنعها عن مواقع الآفات، فكان قيام المرأة بخدمة الرجل آكد وجوباً، رعاية لهذه الحقوق الزائدة وهذا كما قال تعالى:{ ٱلرّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى ٱلنّسَاء بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوٰلِهِمْ } [النساء: 34]

(The Prophet peace be upon him said): “Fear Allah regarding the two weak ones: the orphan and the woman.”

This verse (2 : 228) means that due to the authority and responsibility Allah has granted men over women, they are entrusted to fulfill more of women’s rights. Mentioning this serves as a warning to men against harming or oppressing women, for whoever receives more blessings from Allah incurs greater responsibility, and their sinfulness is more reprehensible, deserving stricter reprimand.

The second interpretation: The intended meaning is that benefits and pleasure are shared between both spouses, as the purpose of marriage includes:

– Companionship

– Affection

– Love

– Family ties

– Increased friendship and love

– Pleasure

All these benefits are shared between both spouses, and it can even be said that women receive more benefits in marriage.

However, husbands have specific responsibilities towards their wives, including:

– Providing dowry (Mahr)

– Maintenance and financial support (Nafqah)

– Protecting and defending her

– Managing her interests and affairs

– Safeguarding her from harm and danger

Thus, a woman’s service to her husband becomes obligatory, ensuring these additional rights are upheld. This aligns with Allah’s statement:

“{Men are guardians over women due to what Allah has favored some over others and due to what they spend from their wealth}” (Quran 4:34).

(Tafseer al kabeer, Surah Al baqarah verse 228)